תחילת העמוד, לחצו ENTER למעבר לתפריט נגישות והפעלת ניווט מקלדת לחצו ENTER למעבר לתוכן העמוד
מיזם פופ-אפ תעסוקה 48 שעות הסתיים
אנו מודים לאלפי פונים, מאות מתנדבים ועשרות חברות במשק שתרמו להצלחת המיזם.
אנו מברכים על שיתוף הפעולה המוצלח בין המגזרים, שהכרחי ליצירת חוסן חברתי ותעסוקתי בתקופה זו.
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בהובלת השר איציק שמולי, ממשיך לעמוד לצדכם ולהציע מענים מגוונים ומותאמים לשוק העבודה. למידע נוסף ניתן לפנות לאתר זרוע העבודה.
אתר זרוע העבודה

להכין את עצמך לעולם העבודה עם המומחים של מינהל תעסוקת אוכלוסיות

אספנו בשבילכם את מיטב הכלים והידע המקצועי שצברנו כדי שתוכלו להגיע מוכנים יותר לחיפוש המשרה.
התחדשות תעסוקתית ושינוי במסלול קריירה
מאת: גלי קובו
דילמת החשיפה לאנשים עם מוגבלות
מאת: הילה רוזן
5 המיומנויות שכל עובד צריך כדי להצליח בעבודה מרחוק
מאת: נירית כהן
נשים בהייטק – עשרה טיפים מנצחים למציאת עבודה בהייטק
מאת: יפעת רון
כך מחפשים עבודה בארבעה שלבים
מאת: נירית כהן
איך צולחים ריאיון עבודה בימי קורונה? | שאלה אחת
מאת: תאגיד השידור הציבורי כאן
ראיון עבודה זו הזדמנות שלא כדאי לפספס
מאת: אביטל וסרמן
איך לכתוב קורות חיים? | שאלה אחת
מאת: תאגיד השידור הציבורי כאן
כל מה שצריך לדעת על מענק חזרה לעבודה של הביטוח הלאומי
מאת: הביטוח הלאומי
מיתוג עצמי ברשת
מאת: אביטל וסרמן
גם בהייטק, חיפוש עבודה זו עבודה
מאת: צופן
אסטרטגיות בשיווק עצמי – בערבית
מאת: מרכזי ריאן
חוברת חומרים מקצועיים לתהליכי חיפוש עבודה
מאת: מינהל תעסוקת אוכלוסיות ואביטל וסרמן
לא חרדים מאנגלית
מאת: מלכי רוטנר

מינהל תעסוקת אוכלוסיות - כאן בשבילכם

התחדשות תעסוקתית ושינוי במסלול קריירה
התחדשות תעסוקתית ושינוי במסלול קריירה

במפגש הכרות למשתתפים חדשים ב'אמצע הדרך' תוכנית לתעסוקת בני 45+, אנו שומעים לא פעם אמירות כמו "אני פתאום שואל את עצמי שאלות של מי אני ומה אני רוצה לעשות, שאלות שהייתי צריך לשאול את עצמי בגיל 20" ובכן אלה שאלות לגיטימיות בכל גיל, במיוחד באמצע החיים, אחרי שצברנו ידע וניסיון רב ואנחנו נמצאים בצומת בדרכינו המקצועית. כך יוצא, שבכל גיל אנחנו יכולים לפתח ולשנות את "הזהות המקצועית שלנו" ואפילו ליהנות מזה.

"אפשר למצא חלום שאבד, להעיר חלום שנרדם, ואפשר לזכור איך פעם לא היו לי, ולהיות המאושר באדם"

מתוך השיר "כל החלומות" יעל קלו מור

שינויים בין אם הם רצויים לנו ובין אם לאו הם לא תמיד פשוטים, בוודאי בשינויים בקריירה המכילים חסמים ומעצורים רבים הקשורים בפרנסה, בזהות המקצועית והאישית שלנו. זה לא פשוט להתחיל מחדש בתחום אחר או לפתוח עסק עצמאי. לכן, יש לראות את ההתפתחות ואת השינוי המקצועי כתהליך. להלן מספר עקרונות בתהליך המסע להתחדשות המקצועית:

  1. מיפוי הכוחות, החוזקות, הכישורים והשאיפות – נדרש מיפוי עצמי או בעזרת שיח עם קרובים ו/או יועצ.ת קריירה, במה אני טוב? מה אני אוהב? ממה אני הכי נהנה. זוכרים את נושא החלומות לעיל – גם חלומות ילדות או עכשוויים בהקשר המקצועי ואף תחביבים מסייעים במיפוי הכישורים והשאיפות שלנו.
  2. התמקמות מחדש בעולם העבודה – הכרות עם ההיצע של שוק העבודה, האם אני רוצה להיות שכיר או עצמאי ואולי גם וגם, כיצד אני מתרגם את הניסיון העשיר שצברתי את הכישורים וחוזקות למקום תעסוקתי רצוי והמדויק עבורי.
  3. למידה מקצועית מתמדת – למידה והתפתחות הם סממן חיים נדרש בשגרה ואפשרי בכל גיל, והם המפתח ליכולת שלנו להתפתח ולעשות שינויים מקצועיים. לכל אדם יש את היכולת הטמונה בו לעצב את מציאות חייו כרצונו.
  4. קהילתיות והידוק קשרים – יכולים לסייע לנו בגיבוש הזהות החדשה שלנו, לא פעם דווקא מחוץ למעגל הקרובים לנו, בעזרת חיבורים חדשים (נטוורקינג) בעידוד, בשיתוף ידע וחיזוק המוטיבציה.
  5. אני תמיד נשאר אני" – הזהות החדשה שלנו איננה מנותקת ממה שהיינו, היא קשורה בהכרח לחוזקות הכישורים והשאיפות שמפינו בתחילת התהליך, ולמה שעשינו עד היום. הניסיון שצברנו יעמוד תמיד לזכותנו, וכעת אנו תופרים לעצמינו חליפה מתאימה ומעודכנת יותר למקום החדש אליו הגענו, בנסיבות החיים ובהתפתחות האישית והמקצועית שלנו.

גלי קובו
פסיכולוגית תעסוקתית בעלת ניסיון עשיר בניהול קריירות בארגונים
מנהלת תוכנית "אמצע הדרך" לתעסוקת מבוגרים
המציעה שירותי לווי להתחדשות תעסוקתית
דילמת החשיפה לאנשים עם מוגבלות
דילמת החשיפה לאנשים עם מוגבלות

דילמת החשיפה עוסקת בשאלה – האם לספר על המוגבלות שלי בפני המעסיק או לא לספר?

במידה וכן בוחרים לספר – עולה הדילמה כיצד לספר? כמה לספר? באיזה שלב לספר?

הכי חשוב שנשאל את עצמנו מה אני מרוויח או מפסיד מהחשיפה שלי בפני המעסיק?

האם לספר או לא לספר?

 

נעשה הבחנה בין נכויות שנראות לעין ונכויות שאינן נראות לעין.

 

נכויות נראות לעין

יתרונות:

  • החשיפה עשויה לגרום למועמד להראות כן, ישר ואמין בפני מעסיק
  • לעתים הנראות יכולה להרתיע ולהבהיל את המעסיק ולכן ההכנה מראש יכולה לגרום לו להיות יותר מרוכז בראיון מאשר בנכות
  • אם המשרה מיודעת לאנשים עם מוגבלות – זה יכול לקדם אותי לראיון
  • אין הסתרה – תחושת הקלה שאני לא מחביא משהו
  • באמצעות חשיפת המגבלה אני יכול להדגיש את הקשיים שלי ויש סיכוי שמעסיק יבוא לקראתי בדברים מסוימים

חסרונות:

  • יש מעסיקים ששומעים את המילה "מוגבלות" או "נכויות" נבהלים ועלולים לבטל את הריאיון בתירוץ כזה או אחר
  • יש מעסיקים שיכולים לחשוב שהעובדה שהפונה מציין את המוגבלות היא מתוך אינטרס לעורר אצלם אמפתיה והתחשבות.
  • יש מועמדים שחוששים כי יתנו להם עבודה שפחות מתאימה ליכולות שלהם.

 

נכויות שאינן נראות לעין

יתרונות:

  • הסיכוי שלי להיות מוזמן לראיון גדול יותר
  • יתייחסו אלי כשווה בין שווים
  • מחייב אותי למאמץ להיות כמו שאר העובדים

חסרונות:

  • קשיים הנובעים מהמגבלה עלולים לצוץ בשלב מסוים בעבודה ולהקשות על השתלבותי בעבודה
  • במידה והמגבלה תתגלה לאחר השתלבותי בעבודה, זה יכול לערער את האמינות שלי בעיני המעסיק
  • במקרה של החמרה במצב הרפואי שלי במהלך העבודה, אף אחד לא ידע לאבחן זאת ולעזור לי

חשוב להדגיש כי:

  1.  אין "תורה סדורה" לשאלות הללו, אין תשובה אחת נכונה, לכל אחד יש את מערכת השיקולים שלו הנוגעת לחסמים, לחוזקות ולמשרה בה הוא מתעניין.
  2. ההחלטה אם לספר ולחשוף את המוגבלות ובאיזה אופן היא אינדיבידואלית ואישית, כל אחד יבחר את הדרך הנוחה עבורו, על פי סט הערכים והשיקולים שלו
  3. יש שונות רבה בין המוגבלויות השונות , ויש לשים לב לקושי התפקודי שרלוונטי למשרה (ישנן מוגבלויות שנראות לעין ומוגבלויות שאינן נראות לעין)
  4. דילמת החשיפה עולה גם כאשר מדובר באוכלוסיות שאינן אנשים עם מוגבלות, לדוגמא: רקע של גיל, מוצא, נשים צעירות שנמצאות בשלב הרחבת המשפחה וכדומה

 

 


הילה רוזן
רכזת סדנאות והכשרות בתעסוקה שווה
"תעסוקה שווה" הינה תכנית ממשלתית בפריסה ארצית, המאגדת תחת קורת גג אחת את השירותים בתחום תעסוקת אנשים עם מוגבלות, הן עבור מחפש העבודה והן עבור המעסיק.
5 המיומנויות שכל עובד צריך כדי להצליח בעבודה מרחוק
5 המיומנויות שכל עובד צריך כדי להצליח בעבודה מרחוק

עוד לפני הקורונה, גם אם חשבתם שבארגון שלכם לא עבדו מרחוק, מהבית, מחוץ למשרד, זה כנראה לא באמת נכון. עבודה מבוזרת רבה, לא מנוהלת או מאורגנת, מתרחשת מחוץ למשרד כחלק טבעי מתהליכי עבודה. בעצם, עבודה מרחוק היא כל עבודה שבה אנשים מתנהלים האחד עם השני, חולקים מידע ורעיונות ומבצעים עבודה לא דרך שיח פנים אל פנים אלא דרך כלים טכנולוגיים שמשמשים אותם להעברת אותם רעיונות ומידע. כך שבעצם, כל אדם או צוות שעבודתו עם אחרים עוברת דרך טלפון או מחשב או מערכת, גם אם הוא יושב במשרד כאשר הוא עושה זאת, מתנסה בעצם במיומנויות עבודה מרחוק.

אנחנו כבר מזמן לא בדיון על עצם שאלת העבודה מהבית ובימים אלה רובנו עסוקים בהבנה איך הופכים את העבודה מהבית להצלחה. באופן טבעי, אנחנו פונים להסתכל על מה הארגון והמנהלים צריכים לעשות כדי לתת לעובדים את הכלים והתנאים הנדרשים להצלחה של עבודה מרחוק. אבל בעולם החדש אין מקום להתייחס לעובד עצמו כאל גורם פסיבי ולא כדאי, לא לארגון ולא לעובדים, להשאיר את כל האחריות על הצלחת העבודה מהבית לארגון ולמנהלים. החדשות הטובות הן שאפשר לזהות את הגורמים שעוזרים לכל אחד ואחד מאיתנו לשלוט בהצלחה הזו באמצעות פיתוח אישי של יכולות התומכות בהתנהלות בעבודה מרחוק. אבל אולי חשוב מכך, ניתן להשפיע על הגורמים האלה דרך הכשרות ופיתוח אישי, ללמד ולשפר את התפקוד של העובדים מרחוק על ידי מיקוד באותם גורמים שיש לנו, כעובדים, יותר שליטה עליהם.

במחקר מ 2017 שפורסם במגזין Academy of Management מגדירים החוקרים מקריוס ולרסון את המונח "אינטליגנציה וירטואלית", אותו מנגנון קוגניטיבי שמאפשר לאנשים להסתגל לעבודה מרחוק בהצלחה. כשמשווים בין מי שהצליחו בעבודה מרחוק לבין מי שלא, אפשר לזהות מאפיינים ברורים של התנהלות בבסיס ההבדלים. במילים אחרות, שני אנשים עם אותה יכולת עבודה בארגון, יכולים להראות יכולת שונה בעבודה מרחוק, כתלות ביכולת להפעיל "אינטליגנציה וירטואלית". לכן, אם נבין את התנאים האלה ונדע ללמד אותם, נוכל לעזור לאנשים להתנהל יותר טוב בעבודה מרחוק.

לפי מחקרים רבים שנעשו בתחום מזוויות שונות, אפשר לזהות ארבע יכולות מרכזיות שתורמות לעבודה מרחוק ומובילות לביצועים משופרים, אפקטיביות וגם שביעות רצון. ומעליהן, את היכולת החמישית החשובה מכולן:

 

1. ניהול שונה של מערכות היחסים

עובדים שעובדים וירטואלית בהצלחה מסגלים לעצמם כללי התנהלות מפורשים בכל הנוגע לעבודה עם אחרים, הן בתחום היחסים הבין-אישיים והם בהקשרים של משימות עבודה ואפילו היחסים עם הסביבה האישית.

היחסים הבין-אישיים: עבודה מהבית צריכה לפצות על המגבלות של הריחוק, העמעום של הסימנים הלא מילוליים בהתנהלות אחרת. לכן מתמקדים בלמידה מכוונות לקידום מערכות יחסים אפקטיביות. מסדירים נהלים ותשתית נורמטיבית לתקשורות כולל תדירות וכלי תקשורת. מתייחסים בצורה מפורשת לכללי ההתנהלות הבינאישית כולל כללי נימוס, צורות שונות לשיתוף פעולה, התייחסות לניהול קונפליקטים, לסגנונות ניהול שונים וכד'. הדרכות והכשרות בתחום הזה הוכיחו שניתן להגיע לביצועים דומים לאלה של קשרי פנים אל פנים, מה שמרמז שאפשר לפתח את היכולות האלה.

ארגון העבודה: הצורך לייצר נורמות עבודה מצריך מאיתנו ללמוד לתכנן ולארגן את העבודה, לתאם מידע, לנהל צורות תקשורת. צריך לוודא בהירות של המטרות, כולל הבנה ברורה של מה נחשבת הצלחה. לעבוד עם המנהל והצוות על הגדרת יעדים, אבני דרך ולוחות זמנים, כולל לטווחים קצרים ולייצר שקיפות בהגדרות התפקידים וחלוקת המשימות כדי שכולם יבינו מי עושה מה, מתי ואיך הכל קשור ומחובר ביחד. ואז, לנהל את התקשורות סביב זה, כולל עדכונים ומשובים.

הסביבה האישית: בסביבת עבודה וירטואלית, ובטח בעבודה מהבית, יש לנו הסחות דעת, טכנולוגיות ואחרות, שונות מאשר במשרד ואנחנו נדרשים לכלים אחרים בכדי לסנן מידע רלוונטי, לזהות איפה להתמקד ומה חשוב. צריך לפתח את היכולת לנהל את מרחב העבודה ומרחב החיים באופן שונה ממעבר פיזי ממשרד לבית.

 

2. בניית אמון

זהו אחד התחומים הראשונים שעולים בנושא עבודה מרחוק, במיוחד בארגונים שבהם תפיסת העבודה נמדדה סביב נוכחות פיזית במשרד. באופן לא מפתיע, עבודה וירטואלית מאתגרת את הכלים בעזרתם אנחנו רגילים לבנות אמון. המחקרים מראים שאנשים שמצליחים בעבודה וירטואלית מצליחים יחסית מוקדם לעורר את האמון ביכולת שלהם ובתחושת האמון שהם נותנים לאחרים. זה מתחיל בשיח בינאישי, סביב משפחה, פעילויות פנאי וכד', וממשיך עם שיחות פתוחות על צורות ההתנהלות כולל התמודדות עם סוגיות ואתגרים בעבודה וכולל שיח פתוח על אי וודאות, צורות תקשורת וגם יוזמות אישיות. יש חשיבות גבוהה לבניית אמון מוקדם במערכת היחסים.

בנית אמון מחייבת אותנו לשקיפות, לענווה ולחשיפה ברמה גבוהה יותר; את היכולת לשאול, להתייעץ, לוודא הבנה וגם לחשוף באופן מלא עמידה ואי עמידה בלוחות זמנים, התחייבויות, משימות. לכן, בבואנו להתארגן על עבודה מהבית כדאי לסקור את כל הדרכים לבניית אמון כזה כולל הצורך להוכיח יכולת ביצוע משימות, עמידה ביעדים ובלוחות זמנים, תקשורת שקופה, פתוחה ובזמן אמת, מתן וקבלת משוב איכותי והתנהלות של שיתוף פעולה.

 

3. שיתוף מידע וידע

אפשר לומר שמידע הוא מטבע מאד משמעותי בעולם הוירטואלי ולכן היכולת להשיג ולספק אותו הוא בעל חשיבות בבניית הבנה של התמונה הגדולה, ההקשרים, ההזדמנויות, השותפויות. לכן בעבודה מרחוק צריך להקדיש הרבה יותר זמן ותשומת לב לעדכון מידע וידע. זה כולל ניטור ועדכון מתמיד של מידע וידע, פנימי וחיצוני, מתוך הבנה שהסביבה משתנה וצריך לעדכן כל הזמן את המידע שמזין את העשייה שלנו. עובדים מצליחים לומדים לסגל לא רק איזה מידע לקבל ולהפיץ אלא גם איך, כולל היכולת לקרוא בין השורות את כל מה שנאמר ולא נאמר. וזה כולל את היכולת להיכנס לנעליים של אחרים, להבין את נקודת המבט של העבודה מהצד שלהם, ללמוד להבין יותר טוב את ההקשרים הרחבים יותר של העבודה.

כדי להגיע לכך, אפשר למפות בצורה מסודרת את מקורות הידע והמידע מהמרחב הארגוני הרחב יותר שאנחנו נדרשים להם כדי לעשות את החיבורים החשובים, כולל אלה הפורמליים וגם אלה הלא פורמליים. תחשבו על מה שהייתם מקבלים לא בישיבת צוות אלא בעדכון חברה או בשיחות מסדרון או מפגשי קפה עם צוות אחר.

 

4. שימוש נכון בכלים דיגיטליים

בשביל לעבוד אפקטיבית מרחוק חייבים לעבוד היטב עם הטכנולוגיה ולדעת לבחור את הכלים הנכונים למצבים הנכונים, כדי לקדם תקשורות, קבלת החלטות ומערכות יחסים. מחקרים מראים שאוריינות דיגיטלית מגבירה את תחושת המסוגלות העצמית של העובדים מרחוק וזו משפיעה על תוצאות כולל אפקטיביות, תפיסת פרודוקטיביות ושביעות רצון.

לימדו להשתמש בכלים השונים הנהוגים בארגון. אבל יותר מזה, חשוב שנפתח את היכולת לבחור את כלי התקשורת הנכונים לפי הקשרים, לדעת להבחין מתי להשתמש במייל, בצ'אט ומתי להרים את הטלפון. למשל, הודעות מורכבות דורשות דווקא כלי תקשורת יותר פשוטים כמו טקסט בעוד מרחק גדול של זמן, תרבות ואפילו דעות בין אנשים דורשים כלי תקשורת יותר מורכבים כמו שיחה או וידיאו.

 

5. למידה עצמית

כבר כמה שנים מדברים בעולמות הלמידה על המונח מטה-קוגניציה, המתייחס לצורך לחשוב על החשיבה (thinking about thinking). מחקרים על הכשרה ולמידה מדברים על כך שהיכולת הזו מאפשרת לנו למידה עצמית במיוחד במצבים חדשים בכך שהיא מאפשרת לנו להתבונן מבחוץ על מה שקורה לנו בסיטואציה בזמן שאנחנו גם פועלים בתוכה.

דמיינו שיש לכם עוד מוח, חיצוני, שתפקידו להתבונן על ההתנהלות שלכם, על מערכות היחסים, התקשורות, העשייה. ואז חזרו לתכנן אותה, לבדוק איפה אתם ביחס לתכנית, מה עובד ומה לא, ומה צריך לשנות כדי שתעשו את זה טוב יותר. ומה שחשוב כאן זה שהמוח החיצוני הזה הוא שלכם, לא של מנהל או בעל סמכות שמנחה או מפקח עליכם בתהליך. זוהי בעצם היכולת שמאפשרת לנו ללמוד את כל מה שאנחנו צריכים. ולכן היא אולי החשובה מכולן.

ברור שבתהליך מעבר לעבודה מהבית יש אחריות גם לארגון ולמנהלים. אבל ממילא העובדים של העולם החדש נדרשים לסגל לעצמם מיומנויות התנהלות עצמית שאינן תלויות באחרים כדי להצליח. גם בלי קשר לקורונה היינו כבר במסלול שינוי של עולם העבודה שסימן לנו את הצורך לקחת אחריות על פיתוח מיומנויות שיגבירו את היכולת שלנו להתאים את עצמנו לשינויים ולהבטיח הצלחה ותעסוקה לאורך זמן.


נירית כהן
יועצת ומלווה בתהליכי טרנספורמציה לעולם העבודה העתידי
נשים בהייטק – עשרה טיפים מנצחים למציאת עבודה בהייטק
נשים בהייטק – עשרה טיפים מנצחים למציאת עבודה בהייטק

עבודה טכנולוגית בהייטק מהווה שאיפה לנשים רבות – בין אם בחברות גדולות שנותנות הרגשה של ביטחון או בסטארט-אפים חדשניים ומרגשים עם פוטנציאל רווח משמעותי. העניין, המשכורות הטובות, התנאים המעולים והיכולת להשפיע בגדול, הם רק חלק מהסיבות למה כדאי לך להשתלב בתעשיית ההיי טק.

לפני שנתחיל, הדבר שהכי חשוב שתזכרי הוא שלפעמים לחפש עבודה זו משימה קשה לא פחות מלעבוד. לעבודה הראשונה לא תמיד פשוט להתקבל, לשנייה כבר מגיעים עם ניסיון, ואחר כך? השמיים הם הגבול, בהמשך יתכן שכבר יחפשו אותך ולא להיפך.

אז איך בכל זאת אפשר למצוא את העבודה הטכנולוגית הראשונה בהייטק?

ריכזנו עבורך עשרה  טיפים שיכולים לעזור לך בדרך:

קורות חיים: זהו המסמך שהולך לפניך ועל כן חשוב להשקיע בו, ללטש אותו ולוודא שהוא מציג אותך בצורה הטובה ביותר. יש לתת לפחות לעוד אדם עם רקע מקצועי מהתחום הרלוונטי לך לעבור על המסמך, לשים לב שקיימת עדיפות לקורות חיים באנגלית וכן לשלוח אותם בפורמט PDF. מומלץ לשלוח כמה שיותר קורות חיים, אל תהססי לשלוח גם למשרות שאת לא עומדת בתנאי הסף שלהן, אין לדעת מי יפתיע ויגיב בזימון לראיון המיוחל. לחפש משרות אפשר לבד באתר Glassdoor, בקבוצות בפייסבוק (כמו קבוצת הקריירה של she codes;) ובלינקדאין, באתרי המשרות של חברות שונות (כולל דפי החברה בפייסבוק ובלינדקאין). ניתן גם להעזר בחברות השמה, יש יתרון בחברה קטנה ובוטיקית ויש גם יתרון בחברת ענק עם נגישות למאגר משרות גדול. הבשורות הטובות הן שאין צורך בבלעדיות, אפשר להירשם גם כאן וגם שם.

פרופיל LinkedIn: לא מספיק רק לפתוח פרופיל, חשוב להשקיע בו זמן ועבודה ולהצטרף לקבוצות רלוונטיות. ודאי שהקורות חיים שלך מפורטים בפרופיל שלך ושהוא מציג באופן הטוב ביותר את כישורייך, את השפות שאת דוברת, הפרויקטים שלקחת בהם חלק או ההתנדבות שעשית. ודאי שרשמת בצורה ברורה מה את מחפשת והשתדלי להציג המלצות בפרופיל. אפשר גם להשתמש בלינקדאין למיתוג אישי ולהעלות שם סיפורים מחוויותיך כמתכנתת מתחילה (אפשר גם לפתוח בלוג בנושא).

פרויקט לדוגמה: כדאי מאוד להכין לפחות פרויקט אחד שקשור לתחום בו את מחפשת משרה.  הפרויקט מבטא בצורה הטובה ביותר אותך ואת הערך המוסף שאת מביאה והכנתו תורמת לניסיון ולביטחון העצמי שלך. במהלך ריאיון העבודה תוכלי  לדבר על הפרויקט ולהציג את עצמך דרכו.

את הפרויקט מומלץ להעלות לגיטאהב ((GitHub ולהוסיף לינק לקורות חיים. מומלץ גם לקחת חלק בפרויקטים של קוד פתוח (Open Source) ברשת.

נטוורקינג: מגייסת ממוצעת מקבלת הרבה מאוד קורות חיים והיא כמעט תמיד תיתן עדיפות למועמדות שהגיעו דרך עובדי החברה או דרך הקשרים האישיים שלה. חשוב מאוד לחקור את השטח ולאתר מכרים ומכרות שיכולים להעביר את קורות חיים שלך, עדיף עם המלצה חמה על האישיות שלך, היכולות שלך וכמובן המוטיבציה. זה הזמן לוותר על הביישנות, לספר לכל מי שמעוניין (וגם למי שפחות) שאת מחפשת עבודה ומה הכיוונים שמעניינים אותך.

ראית משרה שמעניינת אותך? לפני שאת שולחת קורות חיים, בדקי בפרופיל החברה בלינדקאין אם יש לך חברים משותפים מאותה חברה שדרכם ניתן לשלוח קורות חיים.

זכרי – אין לדעת מה תהיה הכתובת שתוביל אותך בסופו של דבר לעבודה הנכונה עבורך. בהרבה חברות קיימת מדיניות של "חבר מביא חבר", כך שאת  לא רק נעזרת אלא גם עוזרת.

אימון: כדאי להמשיך לכתוב קוד ולהתאמן, כל הזמן. חשוב להתאמן ספציפית לראיון הטכני במקום  שאליו את רוצה להתקבל. מציאת עבודה עלולה להיות תהליך ארוך, אבל האימונים הכרוכים בכך יסייעו לך להשתפר ולחדד את יכולותייך ומטרותייך. ספר מצוין ומומלץ (שימי לב לחפש את המהדורה המעודכנת ביותר) הוא:

by Gayle Laakmann McDowell Cracking The Coding Interview, אפשר גם להיעזר באתרים: LeetCode, geeksforgeeks. לפני ראיון בחברה גדולה אפשר לחפש בגוגל – חפשי למשל 'שאלות לראיון טכני בפייסבוק'.

למה לבד כשאפשר יחד? הכל יותר פשוט בזוג! להתאמן יחד, לשאול אחת את השנייה שאלות, להתכונן לפני ראיון, לחזק אחת את השנייה ברגעי משבר וגם לשמוח יחד בהצלחות. האקתונים הם דרך מצויינת ללמוד ולהכיר עוד אנשים מהתחום וכמובן שאתן מוזמנות להצטרף לקהילת הנשים המתכנתות הגדולה בארץ, she codes;  – כי הכי טוב ביחד.

להתנדב בתחום: התנדבות תעניק לך ערך מוסף ותרומה לחברה וגם תבליט אותך כמועמדת ותייחד אותך על פני השאר. התנדבות שקשורה לתחום בו את מחפשת עבודה יכולה להעניק לך ניסיון יקר ערך ולהכין אותך לשוק העבודה ואף לעבודה עצמה.

בחינות בית: הגעת לשלב הבחינה? אל תהססי לשאול שאלות את המראיינת (במייל מנומס)  והתייעצי גם עם חברות וחברים מהתחום. הפידבקים שתקבלי יכולים לשפר את יכולותייך ולהעלות את סיכוייך בצורה משמעותית. בנוסף, על כל שאלה תוכלי לקבל תשובה באתר המעולה Stack overflow.

איפה ללמוד? במה לעבוד? יש הרבה דרכים להגיע לעבודה: אפשר ללמוד לבד ואפשר ללמוד בקורסים או בבוטקמפ. אבל דרך המלך (או המלכה, במקרה שלך) היא עדיין תואר במדעי המחשב, שם מקבלים את הידע ואת דרך החשיבה. בחלק מהמקומות תואר במדעי המחשב הוא חלק מתנאי הסף.

לגבי עבודה, ישנן גישות שונות לדרך הכי מומלצת: בסטרטאפ קטן תיחשפי לאפשרויות מגוונות תוך זמן קצר ותתנסי בהן. לעומת זאת, עבודה ראשונה בתור ג'וניורית בחברת ענק גלובלית נחשבת יוקרתית מאוד. כל אחת והדרך הייחודית שלה להתקדם ולקודד.

להכיר את עצמך: חשוב להגיע לריאיון העבודה בתחושה שאת מסוגלת לקבל את המשרה הזו וגם להיות טובה בה. ברגע שאת תהיי משוכנעת בזה, המסר יעבור הלאה גם למראיין או למראיינת שמולך. כתבי לעצמך מהן נקודות החוזק שלך ומה הנקודות הפחות חזקות, מה מאפיין אותך ומהן התכונות הטובות שאת מביאה איתך. ברוב המקומות, שלב מסוים בתהליך הקבלה לעבודה הוא ראיון HR, שם ינסו להבין ממך לא רק מהן יכולות כתיבת הקוד שלך, אלא מי את. רצוי שתגיעי מוכנה אחרי שהתאמנת עם חברה או מול המראה – השאלות בדרך כלל קבועות וניתן למצוא אותן ברשת כדי להתאמן.

לסיום, חשוב לזכור כל הזמן שכנראה תקבלי גם "לא" בדרך, זהו חלק בלתי נפרד מתהליך מציאת העבודה, ואם תתמידי ותתאמני את תמצאי את המקום המתאים לך.

את תמיד מוזמנת להתייעץ איתנו ב-she codes; ולהיות חלק מקהילת הנשים המפתחות הגדולה ביותר בארץ.

 בהצלחה!!!

*המאמר כתוב בלשון נקבה, אך מתאים לשני המינים

 


יפעת רון
מנהלת מרכז הקריירה והון אנושי She codes;
she codes מפעילה מיזם משותף עם מנהל תעסוקת אוכלוסיות ופועלת לקידום ושילוב נשים בתעשיית ההיי טק.
כך מחפשים עבודה בארבעה שלבים
כך מחפשים עבודה בארבעה שלבים

אם אתם עכשיו מאלה שצריכים, או רוצים, למצוא עבודה חדשה תעשו לעצמכם טובה, אל תתיישבו לחפש מודעות דרושים. במיוחד אם יש מאחוריכם כבר כמה שנים טובות של ניסיון, סביר מאד להניח שהתהליך המסורתי של קורות חיים אל מול מודעות דרושים מגביל את החשיבה שלכם למרחב הצר של הגדרת תפקיד ומקצוע מוכרים. בעידן הזה בו מקצועות ותפקידים משתנים, יש הרבה יותר תפקידים שזקוקים ליכולות ולניסיון שלכם ממה שאתם מזהים אם תחפשו עבודה או קריירה שניה דרך ההגדרות הישנות. לכן נקודת המוצא שלכם צריכה להיות דווקא שאתם לא מכירים את כל מקצועות העתיד ומרחב האפשרויות העומד בפניכם, שאתם לא יודעים איפה יש תפקידים שזקוקים למה שאתם יודעים לעשות, איך קוראים לתפקידים האלה ואיך מגיעים אליהם.

וזו בדיוק הסיבה שחיפוש העבודה שלכם עכשיו בתקופה של שינוי קריירה לא עובר דרך התאמת קורות חיים, חברות השמה, מודעות דרושים ומשרות מוכרות. עבודה בעולם החדש מתחילה בשיחה שמתרחשת בחדר שבו אתם לא נמצאים. מישהו שואל מישהו אחר "אולי אתה מכיר מישהו ש…" ואתם רוצים שהשם שלכם יעלה. אז תשאלו את עצמכם, מי יהיה בחדר הזה, באיזה תחומים יעסקו בו ואיך הם ידעו שאני קיים, שכדאי להמליץ עלי? הדרך למציאת עבודה עכשיו עוברת דרך תהליך למידה מתגלגל שעושה בו זמנית שני דברים: מזהה עבורכם את המקומות שם יש תפקידים שאתם יכולים ורוצים לעשות ובמקביל גם מפגיש אתכם עם האנשים שצריכים לחבר אתכם לתפקידים האלה, אנשים שאתם היום לא מכירים, והם לא מכירים אתכם.

איך עושים את זה?

 

שלב 1: כתבו קורות חיים של יכולות וניסיון

קודם כל, תתחילו לכתוב קורות חיים, אבל אחרת. במקום לכתוב שמות של מקצועות ותפקידים, תכתבו תחת כל תקופה כזו את הפירוט של היכולות והניסיון שצברתם. בשיטה הזו תראו מהר מאד שנקודת ההתחלה שלכם מוקדמת מתקופת הלימודים והתפקיד הראשון, סביר להניח שצברתם ניסיון ויכולות גם בפעילויות בתיכון ובצבא או בשירות לאומי. אלה לא קורות חיים שמיועדים למשלוח, אבל הם כן מיועדים להראות לכם את האני המקצועי שלכם באופן בלתי תלוי בהגדרה המקצועית שאתם רגילים אליה. הם יעזרו לכם להתנתק מכרטיס הביקור שלכם, לא להגביל את עצמכם בהגדרות של התפקידים שעשיתם, הארגון שעבדתם בו. הם יעזרו לכם לראות שיש לכם המון נכסים, יכולות וניסיון, כאלה שהולכים אתכם גם ביום שבו תעזבו את הארגון. ובמקום לנסות ולכוון למקצועות העתיד, תסתכלו איפה אתם ביחס אל מיומנויות המאה ה 21. אתם לא תשלחו את קורות החיים האלה. וגם אין צורך להסתבך עם התחושה שהאסופה הזו בלי הכותרת של הזהות המקצועית שלכם לא בהכרח מתגבשת לידי כותרת של תפקיד במודעת דרושים. זה לא חשוב. המטרה היא דווקא שתבינו את היכולות והניסיון שלכם באופן "נקי" מהגדרות של תפקיד ומקצוע. כי הדבר הבא שאנחנו הולכים לעשות במהלך ניהול קריירה, זה לחפש מי צריך כאלה, ואיך הם קוראים לזה.

 

שלב 2: הכינו רשימה של אנשים שאתם עוד לא מכירים

אבל בניגוד למה ששמעתם בעבר, זו לא רשימה בשביל למצוא עבודה. האנשים שאתם מכירים, אלה שמופיעים ברשימה הראשונית שלכם, לא יעזרו לכם למצוא עבודה, בטח לא בתחומים שונים ממה שמגדיר אתכם היום. לא בגלל שהם לא רוצים לעזור, פשוט בגלל שאם הם מכירים אתכם ויודעים שאתם מחפשים, אז כבר היו אומרים לכם אם היו שומעים משהו. וגם, כי הם חושבים עליכם בסבירות גבוהה כמו שאתם תופסים את עצמכם, על בסיס התפקידים שעשיתם. ולכן אם יחברו אתכם לעבודה זו תהיה דומה למה שעשיתם עד עכשיו.

זו לא בעיה, אבל אתם עכשיו מנסים להבין מה עוד מרחב האפשרויות שלכם. ולכן הרשימה הזו שאתם עושים מטרתה להוות עבורכם מקפצה מהאנשים שאתם מכירים לאנשים שאתם לא מכירים, אבל צריכים להכיר וצריכים שיכירו אתכם. זכרו, יש בחוץ משרות ותפקידים שצריכים את היכולות והניסיון שלכם אבל קוראים להם בשמות אחרים, כאלה שאתם עדיין לא מכירים ולא מזהים. לכן המטרה שלכם עכשיו לפגוש אנשים כדי ללמוד על עולמות אחרים, איפה יש עשייה שמעניינת אתכם, שאתם יכולים להביא בה ערך, איפה היא מתרחשת ואיך קוראים לזה שם. אתם יוצאים לפגישות האלה בשביל לאסוף מידע, למפות את האפשרויות, להבין מה גורם לכם לרצות לשמוע עוד ומה ממש לא עושה לכם את זה.

אז כן, תעשו רשימה. ובכל פעם שאתם רושמים שם, תרשמו למה הוא שם, ברשימה שלכם. אולי כי הם מכירים אתכם בהקשר של העשייה המקצועית שלכם, אתם לא צריכים “להסביר” להם מיתוג אישי, מי אתם ומה אתם יודעים לעשות. אולי כי הם כבר עשו את הדרך הזו לפניכם, עזבו לפניכם או עשו שינוי שמעניין אתכם. או שהשם שלהם עלה עבורכם כי מעניין אתכם התחום שהם פועלים בו, העשייה, הארגון. ואולי רשמתם אותם כי הם יושבים בצמתים מאד מעניינים, מכירים המון אנשים או תחומים או עשייה.

 

שלב 3: נפגשים עם מעגלים של אנשים

בתחילה דווקא עם מי שאתם מכירים הכי טוב, אולי עם אלה שעשו את הדרך הזו לפניכם, שמכירים אתכם, שיבינו איפה אתם עכשיו, שפחות דורשים שתסבירו. ולאט לאט תרחיבו את המעגלים לאלה שאולי כבר שנים לא שוחחתם איתם, אבל משהו באיפה שהם נמצאים עכשיו גורם לכם לרצות לשמוע. ותגידו להם בדיוק את זה. זכרו, אתם לא מחפשים עבודה, אתם באתם לשמוע על הדרך שלהם, המקום שלהם, העשייה שלהם. ולכן אתם לא מאזינים להזדמנות למשרה אלא דווקא למשהו חדש, מדליק, מעניין, משהו שגורם לכם לספר סיפור מהניסיון שלכם, כזה שמראה את הערך שאתם יכולים להביא גם בעולמות עיסוק אחרים.

המטרה שלכם לזהות תחומים ואנשים שתרצו ללכת לפגוש, שהאדם שיושב מולכם יכול להכיר ולחבר לכם. תנו לשיחה להתפתח, אתם כבר תראו אם יש שם מקומות שגורמים לכם לרצות לשמוע עוד, או שיעלו שמות של אנשים שתבקשו שיכירו ביניכם. וממילא, באיזה שהוא שלב השיחה תגיע אליכם, למה שעשיתם, למה שאתם מחפשים. ובשלב הזה כדאי שתדעו לספר יותר מאשר תפקיד ומשרה, שתדעו לדבר את סך הניסיון והיכולות שלכם. תחשבו על מי שיושבים מולכם, יותר משחשוב להם מה אתם רוצים, חשוב להם להבין מה אתם יכולים לעשות עבורם או עבור אלה שהם מכירים.

 

שלב 4: מקבלים הפניות ונפגשים עם אנשים חדשים

בעצם, זו המטרה שלכם, לקבל חיבור למישהו חדש. זכרו, בשביל שבאותו חדר, שבו מישהו יחפש המלצה על מישהו שיודע לעשות את מה שאתם עושים, אתם צריכים שהשם שלכם יעלה על ידי אנשים שאולי אתם בכלל לא מכירים. הרעיון בתהליך הזה היא שנקודת המוצא של הפגישות שלכם, אנשים שאתם מכירים, איננה נקודת הסיום. בשיחות שלכם יעלו שמות של אנשים שעוסקים בתחומים אליהם התגלגלה השיחה ואתם צריכים לבקש שיעשו לכם חיבור שיאפשר לכם ללכת לפגוש את אותם אנשים, כדי לשמוע עוד. כי המטרה שלכם להגיע למעגלים שונים מאלה שהתחלתם איתם, כאלה שעוסקים בעשייה שמעניינת אתכם, שאולי כלל לא ידעתם שהיא קיימת, שקוראים לה בשמות שונים מהאופן בו הגדרתם את עצמכם מקצועית אבל למרות זאת, אתם מזהים שהיא מתאימה ליכולות ולניסיון שלכם.

החיבורים האלה, לפחות בסבבים הראשונים, הם התוצר הכי חשוב של פגישות הקפה שלכם. עכשיו אתם מוכנים לפגישה עם אנשים שאתם לא מכירים אבל עובדים בתחום שמעניין אתכם ואולי יחברו אתכם לעוד אנשים שאתם לא מכירים במעגלים הולכים ומתרחבים.

לפגישות האלה צריך להתייחס באותה רצינות שהייתם מתייחסים לראיון עבודה. למדו על האדם, החברה, התחום כל מה שאתם יכולים עוד לפני הפגישה כדי שלא תשאלו שאלות שאפשר לקבל מגוגל. אם אתם עכשיו בעולם תוכן חדש לכם, למדו גם עליו, על המונחים שלו, על האתגרים שלו, כדי שתוכלו לספר את הסיפור של היכולות והניסיון שלכם מנקודת המבט של מי שיושב מולכם.

צאו לדרך. בהתחלה זה עשוי להרגיש לא טבעי, במיוחד אם אתם לא אנשים שמרגישים בנוח בשיחות בלי תכלית או בשיחות עם אנשים שאתם לא מכירים. כי יש לכם תכלית, ללמוד על עולמות חדשים, להכיר תחומים שלא הכרתם, עיסוקים שמעניינים אתכם ואתם יכולים להביא בהם ערך. הצעדים הראשונים הם הכי קשים אבל אחרי שתעברו אותם תתחילו להכיר את המילים הנכונות לשים סביב הניסיון שלכם, סביב העולמות המעניינים אתכם. ולא פחות חשוב, זה הזמן להיות פתוחים, גמישים, במחשבה בעיקר. להבין יש צורות שונות לעבודה כולל עבודה מהבית ולא חייבים מראש לבחור או להחליט. התמונה תתבהר וההזדמנות תגיע. בהצלחה.


נירית כהן
יועצת ומלווה בתהליכי טרנספורמציה לעולם העבודה העתידי
איך צולחים ריאיון עבודה בימי קורונה? | שאלה אחת
איך צולחים ריאיון עבודה בימי קורונה? | שאלה אחת

תאגיד השידור הציבורי כאן
ראיון עבודה זו הזדמנות שלא כדאי לפספס
ראיון עבודה זו הזדמנות שלא כדאי לפספס

בתקופה הזו של הקורונה ראיונות עבודה לצערנו מתחילים להיות נדירים.

יש ממש מעט מהם, ועל כל משרה יש עשרות (אם לא מאות) של קופצים.

אז איך מגיעים אליהם הכי מוכנים שאפשר?
או כמו שאני קוראת לזה… על אופניים, דה נירו וראיונות עבודה!

זוכרים שבגיל 3 למדתם לרכוב על אופניים?

התאמנתם מלא, הורידו לכם את גלגלי העזר והרגשתם על גג העולם.

מה יקרה אם היום, אחרי שנים שלא רכבתם, תנסו לרכוב?

סביר להניח שבשנייה הראשונה הרכיבה תהיה קצת בזיגזג, אבל מהר מאוד תצליחו לחזור לרכיבה נורמלית.

 

ככה זה בדיוק עם ראיונות עבודה.

אם תיגשו לראיון עבודה בלי שהתכוננתם אליו, יש מצב סביר שתיפלו. כמובן שלא כולם, אבל עדיין… פחות בטיחותי (;

אם תתאמנו קצת בבית, תתחילו לצבור ביטחון, סבירות גבוהה שאת הראיונות הבאים תעברו בהצלחה.

אז איך מתאמנים בבית?

3 דברים חשובים – מגיני ידיים, מגיני רגליים וקסדה.

סתם, סתם.

 

הדבר הראשון שמתאמנים עליו הוא הצד המנטלי.

מה זה אומר? מי אני בתוך הריאיון.

מה ההוויה הכי טובה שלי? מי אני כשפוגשים אותי? האם אני שמח / קליל / מתוח או אולי כועס?

האם כשאני מדבר אני מתנצל הרבה? האם אני יהיר או בכלל נשמע מתנשא? האם אני מחייך הרבה? אני רציני? מזעיף פנים?

ובת'כלס – מה אני מגיש מעצמי למראיין.

דמיינו שאתם במסעדה עם 2 כוכבי מישלן, מגישים לכם לשולחן ארוחת גורמה מפנקת, אבל בצלחת פלסטיק. זורם לכם?! ברור שלא!

אני מבטיחה לכם שאותה המנה בדיוק על צלחת מפורצלן תהיה טעימה יותר.

ולכן, תמיד תמיד תהיו פורצלן! (גם אם זה חלק מהסרוויס של הסבתא ששוכב כבר שנים בארון).

 

הדבר השני שחייבים להתאמן עליו הוא בחירה אסטרטגית של מילים.

לכל תפקיד יש את עולם המונחים שלו, את הז'רגון המקצועי שלו.

אנחנו חייבים לשים לב למילים בהם אנחנו משתמשים, ביחס לתפקיד כמובן.

אם אנחנו מתראיינים למשרת מתכנת בהייטק סביר להניח שנבחר להשתמש במילים שונות מאשר אם היינו מתראיינים למשרה ניהולית בתחום של שיווק דיגיטלי.

תלמדו את המושגים, תטמיעו בראש את המילים ותשתמשו בהם במהלך הראיון (אתם יודעים שכתיבת פוסט באינסטוש שונה מכתיבת קוד כן?)

 

הדבר האחרון וכמעט הכי חשוב הוא אימון מול המראה.

חשוב שתבינו, המוח שלנו הוא שריר שניתן לאימון. הנאום הזה מול המראה הופך את המוח שלנו לגמיש, אנחנו משפרים, מחזקים ומחווטים מחדש קשרים חשמליים במוח. ממש כמו חדר כושר, אם לא תתאמנו לעיתים תכופות לא רק שיהיה לכם קשה, אלא השריר יהפוך עם הזמן לשומן.

לקוח פעם אמר לי "אין לי צורך להתאמן מול המראה, אני מתאמן בראש, ושומע את עצמי בלי בעיה".

זאת הרי עובדה ידועה שכולנו חצי סכיזופרנים, עורכים שיחות שלמות עם עצמנו בראש, אבל אנחנו יודעים שבת'כלס, בזמן ראיון העבודה אנחנו שוכחים להגיד חצי מהדברים שתכננו להגיד.

למה? מהסיבה המאוד פשוטה – לא התאמנו עליהם באמת. לא הוצאנו את המילים מהפה, ולכן היה לנו קל לשכוח אותם.

ואם אתם לא מאמינים לי קחו דוגמא מאיזה אחד, לא ממש מוכר, בשם רוברט דה נירו.

השמועה אומרת שבמהלך צילומי הסרט "נהג מונית", דה נירו שרצה להיכנס לדמות שלו, היה נעמד מול המראה ומתחיל לתרגל.

המשפט האלמותי שלו מהסרט, כלל לא היה חלק מהתסריט, הוא בטעות נתפס בעדשת המצלמה, אך הוא היה כ"כ טוב שהחליטו להכניס אותו לסרט.

אז יאללה, למי אתם מחכים? לכו למראה ותתחילו להתאמן.

מה? לא הבנתי, Are you talking to me?!

 

בהצלחה!

 


אביטל וסרמן
יועצת קריירה ומאמנת
מיוזמי פופאפ תעסוקה
איך לכתוב קורות חיים? | שאלה אחת
איך לכתוב קורות חיים? | שאלה אחת

תאגיד השידור הציבורי כאן
כל מה שצריך לדעת על מענק חזרה לעבודה של הביטוח הלאומי
כל מה שצריך לדעת על מענק חזרה לעבודה של הביטוח הלאומי

הביטוח הלאומי ישלם מענק למי שיחזרו לעבודה, בשכר נמוך יותר מהשכר הקודם שלהם.

מה חשוב לדעת?
1. השכר החדש יכול להיות גבוה מדמי האבטלה שלך – ועדיין ישולם לך מענק.

2. אפשר לחזור למעסיק הקודם או להתחיל אצל מעסיק חדש.

3. המענק הוא לא חד פעמי! אפשר לקבל אותו למשך 4 חודשים.

4. הפסקת לעבוד? ניתן יהיה לחזור ולקבל דמי האבטלה לפי השכר הקודם.

כל הפרטים באתר הביטוח הלאומי >> 


הביטוח הלאומי
מיתוג עצמי ברשת
מיתוג עצמי ברשת

אנחנו עוברים תקופה לא פשוטה. כולנו.

הקורונה הזאת שיבשה לכולנו את החיים, ערערה לנו את הבטוח, את הוודאי, טרפה לנו את כל הקלפים.

תוסיפו לכל זה חודשים ארוכים של סגר בבית, ילדים שהוציאו (את רובינו) מהדעת, זומים פה וזומים שם וזומים זומים כל הזמן. ומיליון מובטלים במשק ותבינו באיזה סיר לחץ רובנו נמצאים.

למרות הלחץ וכל הקשיים, אתם חייבים להמשיך ל'עבוד' על עצמכם, לדאוג לנראות ולמיתוג העצמי שלכם ברשת. אתם חייבים להמשיך להיות רלוונטיים.

צאו לכנסים ואירועים הקשורים לתחום העיסוק שלכם. השתתפו במיטאפים רלוונטיים, צרו קשרים חדשים ותחדשו קשרים ישנים. תתמנגלו באירועים.

בחרו תחום התמקצעות אחד שנוגע לליבכם והתחילו להיות מוביל דעת קהל בתחום זה. כנסו לקבוצות רלוונטיות, כתבו פוסטים מקצועיים בפייסבוק ובלינקדאין. הגיבו בפוסטים של אחרים והביעו את עמדתכם.

אבל. וזה אבל מאוד גדול!

אסור (בתכלית האיסור!!!) להוציא קיטור, מרמור, תסכול ושאר ירקות על פוסטים שקשורים לעולם העבודה באף אחד מרשתות המדיה החברתית.
או במילים אחרות – אל תהיו נאחסיולוגים (הכל רע, הכל שחור, אלה שמתלוננים על הכל)

ולמה? פשוט מאוד – כי צדים אתכם.

ברגע שאתם מנסים להתקבל למשרה מסוימת, מנהלות הגיוס עושות עליכן תחקיר מעמיק. בודקות כל מה שרק אפשר מאחורי הקלעים. פייסבוק, לינקדאין ואפילו אינסטגרם.

עכשיו תבינו כמה תגובה של "כל מנהלות הגיוס… / כל החברות בשוק… הורסות לכם!

מנהלת הגיוס הן אנשים כמוני וכמוך, ואף אחד מאיתנו לא אוהבים אנשים ממורמרים, מתוסכלים שיביאו איתם אנרגיה רעה למקום העבודה.

רק לחידוד – תגובה מוסברת היטב, עם שפה נאותה, מפורטת וכזו שלא מכלילה זה בסדר. מותר ואף רצוי להביע דעה.

וכיון שצדים אתכם, אתם חייבים לדאוג למיתוג האישי שלכם – כל הזמן!

 

אז תדמיינו שאתם דוגמני מסלול, כל העיניים מביטות אליכם, אסור לכם לפשל ואתם חייבים להיראות מושלם כל הדרך.

ותזכרו – נאחסיולוגים נשארים בחוץ!

 

בהצלחה 😊

 


אביטל וסרמן
יועצת קריירה ומאמנת
מיוזמי פופאפ תעסוקה
גם בהייטק, חיפוש עבודה זו עבודה
גם בהייטק, חיפוש עבודה זו עבודה

חיפוש עבודה הוא עבודה. מדובר על תהליך מורכב שעשוי להיות ארוך. על מנת להצליח במשימה יש להיות יסודיים ועקביים. כדאי להתייחס לתקופה זו של חיפוש העבודה כאל עבודה בפני עצמה ולהשקיע בה את מירב הסבלנות, ההתמדה, כוח הרצון והזמן אותם אתם הולכים להשקיע בתפקיד אותו אתם שואפים לאייש.

טיפים לחיפוש עבודה :

  • היו ממוקדי מטרה ואל תתייאשו , מי שמתמיד בסוף מוצא עבודה.
  • חשוב למקד את חיפוש העבודה לפי המשרה שאתם מחפשים, מבחינת התחום הטכנולוגי שמעניין אתכם, אזור גיאוגרפי, סוג והחברה וכדומה.
  • כתבו קורות חיים מצוינים.

ישנן פלטפורמות רבות לחיפוש עבודה. השתמשו בכולן והתעדכנו באופן יומיומי, זהו שוק מאד דינאמי:

  • אתרי חברות
  • חברות השמה
  • Linkden
  • קבוצות פייסבוק שונות
  • לוחות דורשים
  • היעזרו בחרים שעובדים בתחום. משרות רבות כלל לא מתפרסמות לציבור הרחב.
  • הפיצו את קורות החיים שלם באופן מבוקר וודאו שאתם מגישים מועמדות למשרות שמעניינות אתכם ושאתם מתאימים לדרישות התפקיד.
  • עקבו באופן מסודר אחרי פניותיכם ודעו בכל שלב לאילו משרות הגשתם מועמדות ומה הסטטוס שלכם מול החברות.
    נצלו את זמן חיפוש העבודה להמשיך להתפתח מבחינה מקצועית.

 

תהליך הגיוס בחברות

תהליך הגיוס אותו עובר המועמד מרגע שליחת קו"ח ועד לתחילת העבודה משתנה מחברה לחברה. בדרך כלל התהליך בתוך חברה מסוימת דומה עבור כל האתרים שלה, אך הוא עשוי להשתנות כתלות בגורמים שונים: המשרה המיועדת, דרגתה ואופייה, זהות המראיין ועוד. בחלק זה נשתף בטיפים עיקריים בביצוע ראיון טכנולוגי (מקצועי) וביצוע ראיון HR לעבודה בחברת הייטק.

ראיון טכני (מקצועי):

הראיון הטכני (או המקצועי), הנו ראיון שמטרתו להעריך את היכולות הטכניות של המועמד ואת התאמתו לתפקיד הספציפי אליו הוא מתראיין. הראיון הטכני נערך בהכרח על ידי איש מקצוע (מהנדס) מהחברה המעסיקה שעוסק בעולם התוכן של התפקיד אליו הוא מראיין. לרוב המראיין יהיה המנהל העומד בראש הצוות אליו המועמד מגויס. לעתים יראיין מהנדס מאותו הצוות (שאינו מנהל) וכן יערכו את הראיון מספר אנשים (מהנדס וראש צוות/ ראש צוות ומנהל בכיר יותר וכדומה).

טיפים בביצוע ראיון טכני (מקצועי):

  • קראו היטב על התפקיד אליהם אתם ניגשים . אם יש אפשרות, נסו לברר עליו כמה שיותר מחברים/ מכרים או מקורות אחרים.
  • קראו היטב על החברה ועל המוצרים שלה והכינו 2-3 שאלות, בכדי להראות רצינות.
  • לסטודנט או סוגר טרי (ללא ניסיון), כדאי לחזור על קורסי ליבה.
  • חזרו על שפת התכנות בה תיבחנו ותתרגלו אותה "דרך הידיים" (על ידי כתיבת קוד).
  • חפשו שאלות ברשת. ישנם אתרים עם שחזורי ראיונות ומאגרי שאלות גדולים, חלקן חוזרות על עצמן בראיונות רבים.
  • חשוב לחזור על המימוש והפרטים של פרויקט גדול שעשיתם (אקדמי או במקום עבודה) – ישנם מראיינים השואלים על פרויקט באופן מפורט וחשוב להראות שליטה.
  • הראיון מתחיל מהרג שהמראיין פוגש אתכם ולא רק מרגע שאילת השאלות. במהלך כל האינטראקציה הוא בוחן את האישיות שלכם וכמה יכול להיות לו נחמד להעביר אתכם הפסקת קפה בעבודה.
  • כבו את המכשיר הסלולרי שלכם במהלך הראיון ואל תציצו בו במהלך הראיון.
  • חייכו, לחצו ידיים והיו אדיבים- אך הכל במידה. בדרך כלל המראיינים מנסים לפתח שיחה שלא קשורה לעבודה (על הנסיעה/ מזג האוויר/ הקורונה) – שתפו פעולה, זה יכול להכתיב את האווירה לאורך כל הראיון.
  • כאשר אתם מתבקשים לספר על עצמכם היו עניינים ותמציתיים.
  • היו קשובים לשפת הגף ולהבעות הפנים של המראיין ופעלו בהתאם למה שהוא משדר לכם (אם חסר סבלנות, היו ממוקדים וקצרים יותר למשל).
  • אם נשאלתם למה בחרתם את במקצוע – כדאי להעביר מסר שאתם באמת אוהבים את התחום. מראיינים מחפשים מועמדים שיש לה תשוקה למקצוע ואוהבים את מה שהם עושים ולכן חשו להראות מוטיבציה . אך כמובן, לא להגזים .
  • הקפידו לשתף את המחשבות שלכם במהלך פתרון שאלות – המראיין רוצה להבין איך אתם חושבים.
  • כדאי לשים לב לרמזים שנותן המראיין.
  • סיימו את הראיון באווירה טובה וזכרו כי הריאיון נמשך למעשה עד רגע הפרידה.
  • שבו עם עצמכם אחרי הראיון ונסו לנתח מה היה ואיך תוכלו להשתפר לקראת הראיון הבא.
  • אם לא קבלתם תשובה בזמן סביר, זה לא בהכרח אומר שלא התקבלתם – צרו קשר ובררו מה הסטטוס שלכם. עשו זאת בצורה נעימה.

 

ראיון HR :

במרבית חברות ההיי טק קיימת מחלקת HR  (קיצור של Human Resources – משאבי אנוש). מחלקה זו עוסקת בתכנון וניהול של משאבי האנוש בחברה – בעובדים עצמם. תחום זה מתייחס גם לרווחת העובדים, הדרכות מקצועיות ואחרות, טיפוח וקידום עובדים וגיוס עובדים חדשים. במרבית החברות, בתוך מחלקת ה – HR יושב צוות הגיוס, אשר מופקד על גיוס עובדים חדשים. באחריות צוות זה להגדיר, יחד עם המנהל המקצועי, את דרישות המשרה, לפרסמה, לאתר מועמדים מתאימים וללוותם בכל תהליך המיון בחברה – עד לחתימת החוזה.

טיפים בביצוע ראיון HR :

  • מטרת ראיון HR היא להכיר אתכם באופן אישי ולהבין אם יש התאמה ביניכם לבין התפקיד והחברה.
  • תבואו מוכנים. עשו סימולציה קודם לכן ותתרגלו שאלות שכיחות. חשוב לדעת לדבר על עצמכם באופן תמציתי וענייני.
  • עשו רושם ראשוני טוב והקפידו על התנהלות נעימה במהלך כל ראיון: הגיעו בזמן, לחצו יד בביטחון, חייכו, צרו קשר עין לאורך כל הראיון, הקשיבו למראיין.
  • היו אותנטיים ואל תנסו לדקלם את מה "שנכון" לומר.
  • הציגו את הדברים בנחמה חיובית.
  • הקפידו להציג דברים שליליים שעולים באופן ענייני. קחו אחראיות ושימו דגש על דרך ההתמודדות.
  • היו קונקרטיים, הביאו דוגמאות מוכנות מראש.
  • למדו על החברה (מהאתר, מעובדים בחברה ומהראיונות הקודמים)
  • דעו להסביר מדוע אתם רוצים לעבוד בחברה הזו ספציפית ולמה אתם מתאימים לחברה ולתפקיד.
  • הכינו שאלות, שיצביעו על התעניינות.
  • הכינו ציפיות שכר.
  • היו עקביים.

  ניתן כמובן להתייעץ עם צוות צופן בכל שלב בתהליך (כתיבת קו"ח, התלבטויות לגבי תחום או משרה מסוימים ודרכי פעולה במהלך חיפוש העבודה): [email protected], 04-6000500

 


צופן
צופן היא חברה לתועלת הציבור הפועלת במטרה לקדם חברה משותפת בישראל באמצעות פיתוח ההייטק בחברה הערבית
אסטרטגיות בשיווק עצמי – בערבית
אסטרטגיות בשיווק עצמי – בערבית

في أيامنا هذه، لم تعد الشهادة الجامعيّة تكفي، كذلك لم تعد الآليات المألوفة للبحث عن عمل يفي بالغرض، بل هناك آليات إضافية لتحقيق هدفك بالوصول إلى الوظيفة الملائمة لطاقاتك وطموحاتك وأحلامك.
إنّ نجاحك في تسويق نفسك بالصورة الصحيحة هو مسؤوليتك أنت. لقد أصبح تسويق الذات جزءًا لا يتجزأ من مسيرة البحث عن عمل. لكن هناك الكثير من الأشخاص يتداولون هذا المصطلح من دون فهمه تمامًا، ومن دون معرفة الاستراتيجيات التي يجب اتباعها فعليًا لعملية لتسويق الذات. فماذا يعني هذا المصطلح؟ وكيف يمكن تطبيقه فعليًا؟
الأشخاص المتنافسون على وظيفة هم كالمنتجات المتنافسة. فلا يكفي أن يكون المنتج جيدًا أو حتى ممتازًا لكي يفوز بالمنافسة ويتغلّب على المنتجات الأخرى، إذ لا بد من عملية تسويق صحيحة وملائمة، تقوم بإبراز خصائصه وإيجابياته. عندها فقط سيتوالى الطلب عليه.
هناك آليات يجب عليك اتباعها لتحقيق النجاح الساحق، مثلا، في مقابلة العمل التي ينافسك فيها أشخاص آخرون، وتتمكّن من تجاوز هذه العقبة الأساسيّة والاندماج بسوق العمل، وتحقيق فرصة بناء مسيرتك المهنيّة الملائمة لك:

1.  حدّد: من أنت؟ ما هي اهتماماتك، ومواهبك، ومهاراتك، قدراتك وشغفك، يعتبر الوعي الذاتي حجر الأساس للبدء بتسويقك لنفسك!

2.  التعرّف على الخبراء بهذا المجال:
صفحات الإنترنت كثيرة وعديدة، وهنالك فائض معلومات. لما لا تقم باستغلاله؟ ابحث، افحص واقرأ…تعرف كيف بدأ هؤلاء الخبراء الناجحون مسيرتهم، دوِّن خطواتهم وادرسها جيدا!
3.  بداخلك كنز- شارك به:
لن يتمكن الأشخاص من معرفتك أو من معرفة قدراتك والأعمال التي بمقدورك عملها، إن لم تقم بمشاركتهم بها والتحدّث عنها. قم باستغلال المنصات الاجتماعيّة، اكتب، شارك، أعط رأيك، هذه مسؤوليتك وحدك!
4.  أنشئ لنفسك مجتمعًا:
مجتمعك لا يقتصر فقط على عائلتك، وجيرانك وأصدقاء التعليم. حاول من خلال الشبكة التعرف على الأشخاص الذين من مجالك، اخلق فرصة للتواصل معهم حول الأمور المشتركة بينكم.
5.  باستطاعتك تقديم خدمة؟ لا تتردد!
قم بكل ما بوسعك لتقديم الخدمات والاستشارات، والمشاركة بالتجارب. كن واثقًا بأنّ المساعدة التي تقدّم اليوم للآخرين، ستحصل عليها غدًا من الآخرين.
6. استخدم وسائل التواصل الاجتماعيّ…لكن بذكاء!
لديك منصة بين يديك، تستطيع من خلالها أن تقدّم ما لديك، وأن تسوّق ذاتك، وأن تصل لأكبر عدد من الأشخاص الذين بإمكانهم أن يقدّموك، وأن يساهموا بتحقيق حلمك ووصولك إلى وظيفة احلامك.
7. لا تنسَ من أنت!
تذكّر دائمًا قيمتك الإضافية بالحياة. آمن بنفسك، بقدراتك، وبأنّك ستصل إلى هدفك بالتأكيد. إنّها مجرّد مسألة وقت!


מרכזי ריאן
חוברת חומרים מקצועיים לתהליכי חיפוש עבודה
חוברת חומרים מקצועיים לתהליכי חיפוש עבודה

ניתן להוריד את  החוברת ולהיעזר בחומרים המקצועיים.

מאחרלים לכם בהצלחה בתהליך חיפוש עבודה.


מינהל תעסוקת אוכלוסיות ואביטל וסרמן
לא חרדים מאנגלית
לא חרדים מאנגלית

שוק התעסוקה המתחדש דורש ידע באנגלית. מבט על החשיבות, האתגרים והפרונות

האנגלית היא חלק בלתי נפרד מחיינו, בין אם אנחנו שולטים בה ובין אם לא.

בעוד סוציולוגים דנים ומתווכחים ביניהם האם קיימת האצה בהליך הגלובליזציה, או שמא התכנסות לתוך מדינות הלאום השטח לא מחכה להכרעה, ונמצא עמוק בתוך תהליך העמקת קשרים תרבותיים וכלכליים בין מדינתיים. לא מדובר רק באנשי עסקים או דיפלומטיים, מדובר בכל אחד מאיתנו. אנחנו יושבים בבית ובהליך פשוט מאוד מושיטים יד כמעט לכל נקודה ברחבי הגלובוס.

התפתחות הטכנולוגיה והמעבר מכלכלה מרקנטליסטית לכלכלה ליברלית חופשית האיצו את התהליכים בצורה משמעותית החל מסוף המאה שעברה, אך הם בעיקר הורידו אותם לשטח, והכניסו את כולנו לקהילה בינלאומית רחבה המשולבת בשוק אחד.

הגבולות הטשטשו, השמים נפתחו ועולם העסקים הבינלאומי משגשג וצומח בקצב מסחרר. השפה האנגלית מכונה לעיתים קרובות "השפה הגלובלית", ניתן למצוא דוברי אנגלית כמעט בכל מדינה בעולם. 350 מליון איש עולם דוברים אנגלית כשפת אם, 430 מליון איש דוברים כשפה שניה. יותר מ50% מדפי האינטרנט הם באנגלית, לעומת 0.1% בעברית. המשמעות היא השפעה אדירה של השפה על שוק התעסוקה המקורי.

גם אם טוענים לפעמים שניתן להסתדר מצוין בשוק התעסוקה הישראלי בלי לדעת את השפה ישנן כמה נקודות עיקריות שמטילות על הטענה צל כבד:

הנקודה הראשונה היא שהמשרות בהן לא נדרשת אנגלית כלל שייכות לרמה נמוכה מאוד, גם מבחינת מיצוי הפוטנציאל בשוק התעסוקה וגם, חשוב אפילו יותר, מבחינת השכר. גם המשרות הראשוניות דורשות לרוב יכולת קריאה וכתיבה בסיסית באנגלית, לצורך תקשורת בדואר האלקטרוני.

אפשרויות הקידום מצומצמות משמעותית במקצועות רבים, וענפים שלמים לא באים כלל בחשבון למי שאינו מכיר את השפה. כחרדים אנחנו נתקלים בתופעה בעיקר בתחום ההיי טק. מקצועות ההיי טק וההנדסה מתאימים למגזר החרדי, הן בגלל התכנים בהם הם עוסקים, הן בגלל יכולת חשיבה אנליטית המתפתחת בלימוד גמרא. אך המכשול העיקרי הוא השפה האנגלית. אופי השוק הוא גלובלי, שפות התיכנות עצמן נכתבות באנגלית, והתקשורת אף היא באנגלית. כך שאי ידיעת השפה חוסמת בפני חרדים תחום ריווחי מאוד, ומשמעותי.

נקודה נוספת היא מקומה המשמעותי של האנגלית באקדמיה ובלימודי תעודה. תפקידים רבים כיום דורשים תואר אקדמי כתנאי סף. מה שהיה בעבר במשרות בכירות בלבד, מתרחב היום גם למשרות נמוכות יותר. המכשול העיקרי של חרדים באקדמיה הוא האנגלית. בשיחות מהשטח האנגלית מתוארת פעמים רבות כמשקולת המחוברת לרגל. הסטודנטים החרדים מצטיינים בתחומים אותם הם לומדים, אך האנגלית מעכבת אותם פעמים רבות מלסיים את התואר, ולהעלות משמעותית את שכרם.

הנקודה האחרונה ואולי הרלוונטית מאוד בימים אלו, היא התפתחות הסחר הבינלאומי. הסכם השלום עם דובאי פתח הזדמנויות אדירות. גם לפניו הסחר הבינלאומי מול מדינות כמו סין וטורקיה שגשג וכלכל ישראלים רבים. השפה האנגלית היא שומר הסף למקומות האלו. התקשורת מול המפעלים והספקים מתנהלת באנגלית, ואי ידיעת השפה חוסמת גם את הערוץ הזה.

התופעות האלו הן לא מופע חולף, אלא תהליכי עומק שילכו ויעמיקו. העולם כולו עובר לדיגיטציה, בדומה למה שקרה במהפכה התעשייתית, עשרות ומאות משרות הולכות להיעלם מן העולם, ומחשבים יחליפו אותן. המשרות החדשות יהיו מבוססות רשת והאנגלית תיכנס יותר ויותר לחיינו. ידיעת השפה האנגלית משמעותית כבר כיום בשוק התעסוקה הישראלי, אך ככל שעובר הזמן היא תהפוך לחיונית ובלתי נפרדת מחיינו.

מרכזי מפתח והכוון תעסוקתי למגזר החרדי פרוסים ברחבי הארץ כדי לתת מענה לכלל האוכלוסיה החרדית. בשנה האחרונה הרחבנו ושיפרנו את סל הכלים לרכישת השפה האנגלית והם ניתנים ללא עלות: קורסי אנגלית פרונטאליים ודיגיטליים ב3 רמות, שיעורי עזר לסטודנטים בהכשרות המקצועיות ובאקדמיה וכן קורס ייעודי לאנגלית אקדמית- קורס אמיר"ם. מוזמנים לשמוע פרטים נוספים ולהירשם לשירותים באזור מגוריכם בטלפון 5882*, או באתר


מלכי רוטנר
מנהלת מרחב אשדוד
תכנית מפתח לשילוב אוכלוסיה חרדית בתעוסקה איכותית